Czy możemy samodzielnie sprawdzić jakość oleju opałowego przy dostawie?
Trzeba stwierdzić obiektywnie, że podczas przyjmowania dostawy oleju opałowego w warunkach domowych, praktycznie nie jesteśmy w stanie stwierdzić czy paliwo jest odpowiedniej jakości.
Te cechy oleju, które możemy ocenić za pomocą zmysłów (wygląd, zapach) niewiele mówią o jakości produktu i jego przydatności eksploatacyjnej. Trzeba być świadomym, że sytuacja taka stwarza ogromne pole do popisu dla nieuczciwych dostawców, których jest na polskim rynku naprawdę bardzo wielu.
Jest tylko jedna metoda, aby w pełni stwierdzić czy zakupiony produkt jest odpowiedniej jakości - pobranie próbki oraz odesłanie jej do analizy w laboratorium naftowym. Niestety, jest to wyjście czasochłonne i kosztowne, a zależy nam przecież na tym, by ocenić jakość produktu na miejscu i zanim zapłacimy za dostawę - a więc praktycznie natychmiast.
Czy jesteśmy zatem całkowicie bezradni i zdani na dobrą wolę dostawcy? Niezupełnie. Są pewne proste metody, dzięki którym możemy ustrzec się przed oszustwem lub niechlujstwem. Oto kilka podstawowych rad :
1. W czasie dostawy oleju opałowego, poprośmy kierowcę cysterny o odlanie próbki paliwa (ok. 1 ltr) do wcześniej przygotowanej do tego celu butelki, informując go, że zamierzamy oddać paliwo do analizy fizyko - chemicznej. Bez względu na to, czy potem oddamy paliwo do analizy czy nie, takie zachowanie z naszej strony powinno podziałać psychologicznie. Butelkę z próbką, najlepiej zapieczętowaną i podpisaną przez kierowcę, należy przechowywać przez pewien czas , do chwili zużycia partii zakupionego produktu. Koniecznie poprośmy kierowcę o specyfikację oleju opałowego, tzn. dokument deklarujący graniczne wartości parametrów jakościowych. W razie wystąpienia problemów z olejem opałowym w późniejszym terminie, będziemy zawsze mogli powrócić do przechowywanej próbki i wówczas oddać ją do analizy, a jej wyniki posłużą jako podstawa do złożenia reklamacji. Jeżeli dostawca wzbrania się przed odlaniem próbki paliwa, lub nie chce wręczyć nam specyfikacji produktu, podziękujmy za dostawę - możemy być bowiem pewni, że dostarczony towar nie jest pełnowartościowym olejem opałowym lekkim.
2. Po pobraniu próbki do naczynia, możemy (spoglądając pod światło) ocenić, czy olej opałowy jest klarowny i czy nie zawiera zanieczyszczeń mechanicznych. Jeżeli tak jest - nie kupujmy tego produktu !
3. Dla tych odbiorców, którzy często zamawiają dostawy oleju opałowego, proponujemy zakup termoaerometru - tj. prostego urządzenia służącego do szybkiego pomiaru gęstości oraz temperatury oleju. Zbyt duża gęstość produktu (ponad wartość na specyfikacji) automatycznie dyskwalifikuje produkt.
4. Ponieważ możliwości sprawdzenia jakości paliwa podczas dostawy są bardzo ograniczone, najważniejszym elementem w relacji klient - dostawca jest wzajemne zaufanie. Dlatego nigdy nie należy kupować oleju opałowego od niepewnych czy mało znanych dostawców.
5. Najlepszym miernikiem jakości i rzetelności dostawcy jest jego fachowość i przygotowanie do wykonywanej pracy. Jeżeli autocysterna, którą przywieziono olej opałowy do Państwa kotłowni nie budzi zaufania, jest stara i zardzewiała, możemy być pewni że produkt w niej dostarczony nie jest odpowiedniej jakości. Jeżeli wąż podłączeniowy cieknie, a podczas dostawy kierowca podstawia pod niego naczynie, odmówmy przyjęcia towaru. Skoro dostawca nie jest w stanie zadbać o należyty stan techniczny sprzętu, którym przyjeżdża do klienta, to nie trzeba wielkiej wyobraźni, aby domyślić się jak przedstawia się stan innych urządzeń na zapleczu (zbiorniki magazynowe, front nalewczy itd). Nie wierzmy w zapewnienia takiego dostawcy, że z towarem jest wszystko w porządku, bo po prostu nie może być w porządku.